Scene fra mit køkken igår:
Kirsten: “Vil du med ud og lave æggekage?”
Datter 3 år: “Ja, hvis vi kan lave en med roser.” Hun peger på sin kjole med roser på.
Min første tanke er, at det kan vi ikke. For jeg har planlagt æggekage med skinke, vi har ingen roser, og jeg ved i øvrigt ikke, om man må spise rosenblade.
Min anden tanke er, at jeg vil bakke op om hendes kreative ønske.
Kirsten: “Det kan vi godt. Hvad kan vi lave rosen af?”
Datter: “Rød peberfrugt.”
Det gjorde vi:)
Igår startede jeg et nyt forløb i Søften Fritidscenter. Vi diskuterede bl.a. Hvor vigtigt samspillet mellem barnet og den voksne er ift. At udvikle barnets kreativitet.
Det ses tydeligt i mit eksempel med æggekagen. Det var op til mig at spire eller dræbe min datters ide. På samme måde er det i et fritidscenter. Jeg anbefalede dem bl.a. At møde idérige børn på følgende måde:
– lege med, når barnet kommer med en ide. Hvis den voksne starter med at sige: “Det kan ikke lade sig gøre” mister barnet lysten til at arbejde videre med ideen. Herimod skal den voksne hjælpe barnet med at se muligheder.
– spørge nysgerrigt ind til barnets ide. Både for at sikre at den voksne forstår ideen, og for at hjælpe barnet videre med ideen.