Om

Mens jeg læste til pædagog, var jeg i praktik i en SFO, hvor jeg ofte lavede projekter i det kreative værksted. Jeg opdagede, at jeg kunne styre, om de kreative idéer skulle boble eller begrænses. Det var altafgørende, hvordan jeg responderede på børnenes idéer.

Hvis et barn kom og foreslog, at vi skulle bygge en borg i tvebakker kunne jeg enten sige:

Vi har ikke nogen tvebakker, og det sviner” eller
Det lyder spændende. Kan vi bygge det med andet end tvebakker, eller skal vi købe nogen til i morgen, så vi kan prøve det?

Samtidig iagttog jeg hvordan det kreative værksted ofte handlede mere om at producere end om at lære.

Reolerne bugnede af præfabrikerede æsker, fuglehuse og lysestager, som børnene blot skulle male, og så var de færdige.

Der var ikke den store læring og samtidig var æskerne svære at konkurrere med, fordi de altid blev meget flotte.

 

Det arbejder jeg med at lave om på hos Den Kreative Afdeling.

 

Om Kirsten Trøllund Boye

Kirsten er uddannet innovativ pædagog og kunsthistoriker, hvilket gør, at hun arbejder ud fra børnenes perspektiv med kunstnerisk og kreativ udvikling for øje.

Hun har praktisk erfaring fra børnehave, skole- og fritidsordning, ungdomsskole og fra sit arbejde som kunstformidler for børn på ARoS.

Hendes store force er skæve og utraditionelle idéer, og at facilitere kreative processer, der er aktuelle og tilpasset målgruppens nærmeste udviklingszone.

 

CVR: 33588461