Land art er en kunstgenre, hvor naturen spiller en rolle ved at være materiale og/eller hvor naturen er den scene, hvor kunsten er på.

Overvej inden aktiviteten: Kan land art kombineres med dit barns interesser? Det kan være at dit barn elsker at samle sten, plukke blomster og blade eller at være i sandkassen. Hvis dit barn er mellemstort eller større kan du udfordre det til selv at finde materialer og/eller kulisse for kunsten.

I mit tilfælde arbejdede jeg ud fra min datters store fascination af vores blommetræ. Blommerne er næsten spist, og hvad skal der så ske med træet? Mens jeg gik og overvejede det, fik jeg øje med min datters uro med papirfoldede traner. Vi tog fuglene af og satte dem over på blommetræet. De blafrede i vinden og bevægede sig ligesom rigtige fugle, på trods af de er pastelfarvede og af papir. Hvis min datter var ældre end 2 vil jeg spørge hende om, hvad hun synes, der er natur? Er vores papirfoldede fugle det? Bliver de det, når de kommer ud i træet?

En stor force ved land art er, at du (i fællesskab med barnet) kan finde dine materialer i naturen og behøver derfor ikke købe materialer inden.

Ligesom vores traner, er land art ofte forgængeligt: det forandrer sig og forgår i blæst og regn. Tag derfor dit barn med ud og undersøg, hvordan jeres land art forandrer sig efter en dag, flere dage og en uge.

 

Variationer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land art kan varieres på utallige måder. Ovenfor har jeg sat 4 forskellige eksempler ind som inspiration.

Øverste billede fra venstre: Her har barnet først malet forskellige farvede felter og derefter gået i skoven for at finde naturlige elementer, der matchede farverne på papiret. Aktiviteten skærpede barnets visuelle opmærksomhed på skovturen, og det blev til en sjov farvejagt.

Øverste billede fra højre: En SFO holdt en solhvervsfest, i anledning af at lyset var på vej tilbage. Som aktivitet lavede jeg mudderbilleder, hvor barnet startede med at placere mudder på gult karton. Her efter lavede barnet billedet ved at trække mudderet væk, og nu kom lyset frem bag den mørke mudder.

Nederste billede fra venstre: I Bryce Canyon i Utah inspirerer de store klippeformationer til land art i mindre skala. Her var der flere områder, hvor mindre sten blev stablet ovenpå hinanden.

Nederste billede fra højre: Ved at bruge vand i sandkassen kan sandet lettere formes. Brug hænder, spiseknive, spande, skovle og forme til at skabe sand art.

 

Læring

Land art udfordrer først og fremmest barnet i at tænke kreativt: Hvad kan jeg bruge i naturen, og hvordan gør jeg det? Barnet får mulighed for at udtrykke sig i en friere arena, hvor der ikke er fare for malepletter på gulvet. Barnet har hellere ikke den store kendskab til, hvordan land art ‘plejer at være’. Det gør, at barnet kan tænke friere kreativt set, modsat hvis barnet ville male et maleri.