“Det er en bil”
Sådan sagde en pige efter at have siddet i papkassen i 5 min.
Jeg tegnede to ret inden i papkassen, så børnene kunne køre sig en tur.
Efter lidt tid sad der børn hele vejen rundt om bilen og dekorerede den udvendig med farveblyanter.
Børnene øvede at vente på deres tur, når de på skift sad inde i papkassen og kørte bilen.
Sådan gør I
- Find en stor papkasse, der kan være flere børn i.
- Stil kassen på gulvet, hvor børnene er, og vent på at de selv opdager den og bliver nysgerrige.
- Giv børnene tid til at undersøge kassen, lege med den og gå op i den. Hvis de kommer med ideer til, hvad kassen skal være, kan du hjælpe dem med at lave kassen om (fx ved at klippe eller tegne på kassen.) Efter lidt tid kan du spørge dem åbent: “Hvad tror I, at det er for en kasse?” eller “hvad kan vi lave kassen om til?”
- Tag farveblyanter frem, og lad børnene udsmykke kassen.
Variationer
Når I har lavet papkassen om og leget med den nogle dage, kan I klippe pappet i stykker og lave det om til robotter. Se her for inspiration. I kan også klippe pappet i firkanter og bruge dem som lærreder til at male akryl-maling på.
Læring
Barnet får stimuleret sine sanser gennem en kroplig oplevelse: Ligesom kunst-installationer giver kroppen en sanseoplevelse, oplever barnet et nyt rum, når det sætter sig op i kassen. Det kan være, at det føles klaustrofobisk, hyggeligt eller trygt for barnet.
Barnet udvikler også sin fantasi, når det forestiller sig, hvad kassen kan blive til.