Jeg er nysgerrig på, hvordan andre skaber udvikling hos børn med kreativitet.
Derfor har jeg spurgt Familien Amdisen, om de vil fortælle om, hvordan de, stimulerer deres børns sprog ved brug af kreative metoder.
Familien Amdisens to børn er født døve. Som 1-årige blev de opereret med en kunstig hørelse med Cochlear Implants. Det betød, at de havde en hørealder på 0 år, da de blev tilsluttet lyd. De skulle sammen indhente alt den lytte- og sprog-erfaring, der ligger i barnets første leveår. Gennem leg og kreative metoder er der sket en stor udvikling. Derfor hjælper de andre forældre med at stimulere barnets hørelse gennem deres webshop CIHA.
Kreativitet kan være mange ting. Nogle voksne vil sige, at de ikke er kreative, fordi de ikke er gode til at tegne. Men det er ikke nødvendigvis rigtigt. At tænke kreativt er noget, alle kan lære. At tænke ud af boksen og laden fantasien få frit løb. Dét skal vi lære vores børn ved selv at være gode eksempler, vise engagement og stille åbne spørgsmål ”Tænk hvis vi gjorde… Jeg har en god ide… Kunne det ikke være sjovt hvis…”
Vi har, som forældre til to døve piger, stor fokus på sprogstimulering og at møde børnene der, hvor der motivation om interesse er. I begyndelsen var det svært at komme i gang med lærerige aktiviteter eller at videreføre de øvelser, vi får fra audiologisk klinik til en almindelig hverdag – vi skulle lære at tænke kreativt.
Derfor tager vi ofte udgangspunkt i et stykke legetøj, fordi det gør det mere håndgribeligt og ligetil for de fleste forældre – uanset om de har børn med høreudfordringer eller har børn, der taler som et vandfald.
Se fx dette magnetiske fiskepuslespil, der er på billedet i toppen af siden. Mange forældre vil tænke, at det er da fint, som det er. Barnet kan fiske brikkerne op, og det kræver da motorik og hånd-øje koordination – fedt, super.
Men prøv lige at tænke … TÆNK! Hvordan kan jeg bruge det kreativt, nu hvor barnet er motiveret og interesseret i legetøjet?
Her får du nogle ideer, der både er kreative og sprogstimulerende
– Tag papir og pen og tegn rundt om brikkerne. Mens I tegner havdyrene, kan I snakke om hvordan de ser ud, hvordan er deres form, hvad de spiser eller om I har set dem andre steder, giv dem navne. Måske kommer der en hel fortælling ud af det. Når I er færdige med at tegne fiskene, kan I klippe dem ud. I kan være yderligere kreative ved at male en skotøjsæske som havet og hænge fiskene derind i en tynd tråd, så det ligner de svømmer. Lad det smukke akvarie stå fremme, så I ofte kan snakke om dyrene og havet. I kan også gå udenfor og finde sten, der kan pynte på havbunden i skotøjsæsken.
– Kender I sange om dyrene? Syng dem! At tale og synge gentagne gange styrker ordforrådet og sprogforståelsen. Syng fx Krabbesangen, Blæksprutten Olsen eller De tre små fisk.
– ”Jeg-tænker-på”-leg handler om at snakke udenom det dyr, du tænker på, mens du beskriver det: ”det dyr jeg tænker på bor på havet bund … det har kløer, der kan nappe … det går sidelæns … vi fanger mange af dem, når vi er på stranden” Barnet skal gætte dyret, og så skifter I herefter tur. Turtagning er en vigtig kommunikations-kompetence, hvor barnet lærer at give plads til andre i samtalen.
– Når barnet deltager i snakken, skal du bygge videre og stille relevante spørgsmål. Hvis barnet fx siger, at det har set en fisk et sted, siger du: ”Ej hvor spændende! Det vil jeg gerne høre mere om” ”Hvad lavede fisken, boede den der, var der andre, var du bange for den osv.” Husk at give barnet god tid til at svare og øv dig i at blive i samtalen 5 gange – altså 5 gange, hvor I skiftes til at spørge/svare, før I går videre til at snakke om noget andet. Her øver I igen turtagning.
– Lav en linje med malertape og placer alle brikkerne 1-2 meter fremme. Placer det tomme bræt ved linjen. Nu beder du barnet hente en brik eller endnu bedre beskriver den brik, barnet skal hente. Barnet balancerer med brikken på den magnetiske fiskestang tilbage til brættet. Denne leg er sjov for flere børn, hvor I igen øver turtagning og opmuntrer/hepper på hinanden. Barnet øves også i at koncentrere sig samt . Se video.
– Barnets auditive hukommelse kan styrkes ved, at du klistrer papirslapper under hver brik hvor der står fx 2 eller 3 instruktioner, som barnet skal huske i korrekte rækkefølge. Her er det sjovt at være flere med i legen. Brug fiskestangen, fang en fisk og læs instruktionen.
Den nemme skal barnet hente tre ting, som har sammenhæng fx:
Du skal hente (først, bagefter og til sidst henter du): En sko, en regnjakke, en hat
Den svære skal barnet hente 3 ting, som ikke har sammenhæng fx:
Du skal hente: En tandbørste, en dukke, en gaffel
Den aktive til barnet der elsker at bruge kroppen fx:
Du skal først hoppe på stedet, så skal du dreje rundt om dig selv og til sidst slå en kolbøtte.
Se bare. Med dette simple stykke legetøj er der masser af aktiviteter, I kan foretage jer, som både er kreative, sprogstimulerende og kognitivt udviklende. Hvis det er sommer, kan I med fordel kombinere alt denne snak og leg med en tur til stranden, som støtter op omkring emnet fisk og hav.
Tit handler det bare om at få et lille skub ud af starthullerne, og så sættes den kreative hjerne i gang med at finde på.
Ved at have fokus på alle disse lege gennem en uge eller mere vil barnets sprogforståelse og ordforråd for fisk og havet være markant udvidet.