I 90’erne samlede børn på servietter og Diddl-papir og nu samler børn på LEGOkort fra Brugsen.
Samlinger kan også være omdrejningspunktet i kreative processer. Flere danske kunstnere arbejder med skabe samlinger. Eksempelvis Lasse Krog Møller, som har samlet cigaret-skodder. I hans udstilling på Kunsten i Aalborg blev skodderne sirligt hængt op med notat om, hvilken type cigaret det var, hvor den var fundet og årstal.
Sådan kommer du igang med din kunstsamling
- Indsamling: Gå en tur med dit barn, hvor I kigger efter skrald eller ting fra naturen, saml op og find flere af samme slags. I kan også gå på jagt efter samlinger hjemme. Det kan være kapsler, forskellige slags skeer, strømper osv.
- Opsætning: Efter indsamlingen skal I snakke om, hvordan I vil udstille og placere jeres samling. Hvordan skal genstandene placeres i forhold til hinanden og er der et sted, der er oplagt? Eksempelvis at tage skeerne helt ud af deres normale kontekst og placere dem i græsset stikkende op i luften.
- Fotografering eller fernisering: Når samlingen er placeret, kan I fotografere den, inden den forsvinder igen. I kan også holde en lille fernisering og på den måde give den kreative proces værdi.
Variationer
Samlinger kan ses i et endnu bredere perspektiv, som at samle farver, pletter på jorden eller smil, som barnet tegner.
Læring
Barnet træner sin visuelle opmærksomhed ved at lede efter samlinger og lærer, at selv skraldet kan have værdi i vores “brug og smid væk”-kultur.
Barnet udvikler sin evne til at reflektere over omgivelserne, som kunsten er i, når det selv skal placere samlingen.
Barnet udvikler sin kreative evne både ved at finde på, hvad der kan være en samling, men også når det skal beslutte hvor samlingen skal placeres.
Superspændende!
i januar 2017, var jeg artist in residence i Berlin – hér samlede jeg ALT hvad jeg fandt i gaderne. Jeg loddede små glasskrin/æsker, hvori jeg lagde disse fundne, kasserede eller tabte effekter- forseglede dem, gik tilbage på gaden, vippede brosten op og lagde dem tilbage… som en fin lille “mindesten” (stærkt inspireret af projekt Stolperstein !?) – et minde, en anskuelsesbox over HVAD er dét vi giver videre til fremtidige generationer? …nu ophøjet/fremhævet, som for at gøre opmærksom på at AL skrald og andet vi smider på gaden, engang har haft en form for værdi/historie/sammenhæng/relation til et menneske… og pludselig ligger det dér, smidt på gaden… har mistet sin værdi.. og venter på den uvisse “skæbne”. Vil det blæse i floden? blive fejet op og kørt på forbrændingen? opløse sig og gå indgå eller forurene naturens kredsløb? blive samlet op og få fornyet betydning? hvorfor har tingen mistet sin værdi og hvorfor er den blevet smidt….?
Prøvede bl.a at sætte disse artefacts ind i et miljø, hvor streetart/graffitti/skrald i gaderne slet ikke er at finde; f.eks ved Brandenburger Tor, for at undersøge hvordan dén slags streetart ville blive bemærket eller opfattet …. denne blev fjernet i løbet af et par dage! , dem jeg lagde i Kreuzberg (som jo er FYLDT med streetart af enhver art), blev hvor de blev lagt… mangler dog lige at tage tilbage og tjekke op, hér 9 måneder efter.
Masser af materiale til at reflektere over vores gang på jorden og hvad vi gør, og hvilket præg, vi sætter på vores fælles omgivelser.
Egentlig er jeg slet ikke færdig med denne undersøgelse/streetart-happening… men jeg har taget fotos og kortlagt disse placeringer af disse små artefacts – og samlet et lille hæfte….
Tak for din besked, Rebekka. Det vil være spændende at inddrage børn i dit projekt, så de også vil blive opmærksomme på, hvad vi smider ud. Vh. Kirsten