I anledning af Aarhus 2017 har den skotske samtidskunstner Nathan Coley skabt ti lys-installationer – alle med teksten “The same for Everyone”. De er placeret rundt i Region Midtjylland med formålet at minde os om fællesskab og lighed.
Lys-installationerne er et godt afsæt for ugens kreative inspiration, som er for de mellemstore og større børn. Kunst af ord. Mange børn synes først, det lyder skørt, at kunst kan være af ord, men vores erfaring er, at så snart de har eksperimenteret lidt med det, elsker de det. De har nemlig meget på hjertet, som ord kan hjælpe dem med at udtrykke.
Sådan gør I
- Snak med dit barn om, hvad det gerne vil lave om i familien/skolen/verden, eller hvad dit barn gerne vil have mere af.
- Hjælp dit barn med at formulere budskabet i ord.
- Skriv budskabet med farvet tape på vinduer o. lign. eller med tusch på papir.
Variationer
Ordene kan også være modsætninger til der, hvor de placeres. Sidst jeg lavede øvelsen på et kunsthold, skrev en af børnene “Jeg er Peter” på et vindue, hvorefter vi tog billeder af forskellige børn bag vinduet – både Peter, men også andre børn, der ikke hed Peter.
Budskaberne kan skrives på utallige måder med utallige materialer. På billedet herunder er det skrevet med farvet tape på min gravide mave af en kunstskole-elev.
Læring
Først og fremmest udvider aktiviteten barnets forståelse af kunst til, at det også kan baseres udelukkende på ord. Barnet lærer at formulere budskaber klart og om hvilken skrifttype, der passer til budskabet, hvilket gør det til en oplagt aktivitet i danskundervisningen. Sidst men ikke mindst lærer barnet at reflektere over, hvad der kan være bedre i livet.