Nogle børn elsker at fordybe sig med at male og falder helt ind i fantasiens og håndværkets verden – nogle børn synes, at det går for langsomt og er for kedeligt! De deltager ikke i de frivillige kreative værksteder i skolefritidsordningen. De vælger hellere noget andet end værksted, når der er projektdage i skolen. Nogle pædagoger og lærere udtrykker, at det er svært at lave kreative aktiviteter, som drenge vil deltage i.
Der er blevet lavet flere danske undersøgelser af børnetegninger, hvor forskere har undersøgt drenge og pigers billedsprog. Psykolog Anne Maj Nielsen fandt frem til, at fælles for drenge og pigers tegninger var, at de tegnede mennesker og huse. Forskellene var, at piger tegnede harmoniske, idylliske og rolige billeder og mennesker med vægt på sociale og personlige relationer, mens drenge tegnede aggressive og actionprægede billeder, hvor der var tekniske konstruktioner og mennesker i kamp. Nielsen mener, at de typiske træk, som hun har fundet, er kulturelt betinget: Drenge og piger udtrykker sig forskelligt, på grund af de forventninger, som børnene oplever, vi har til deres køn.
Af samme grund mener jeg ikke, at man skal tale om ”drenge-kunst” og ”pige-kunst”, fordi det skaber nogle forventninger til, hvordan drenge og piger bør lave kunst. Lad os hellere reflektere over, at nogle børn gerne vil lave harmonisk kunst, fx med fokus på mellemmenneskelige relationer, hvor de sidder ned og fordyber sig, mens andre hellere vil lave action-kunst, hvor der er fart over feltet og mere fysisk bevægelse. Det giver anledning til at overveje både motivvalg og arbejdsproces inden en kreativ aktivitet.
Idéer til at lave action-kunst
- Bilspor: Lav malerspor med legetøjsbilers dæk ved at putte maling på hjulene og køre bilen over papir eller lærred.
- Sprøjt og kast med maling: Brug vandpistoler eller vandballoner med frugtfarvet vand i eller flydende akvarelfarve og sprøjt og kast farve på papir, stof eller lærred.
- Video: Lav videofilm af stunts, bevægelse eller kamp enten som almindelig film eller stop motion. Der findes gratis app’, der laver billeder om til en stop motion-film.
- Konstruktioner: Byg papkonstruktioner af broer og udfordr gruppen i at bygge den bro, der kan holde til mest vægt. Børnene kan også bygge maskiner, huse m.m. og inddrage træværksted, hvis der er mulighed for det. Ellers kan man skabe meget ud af pap og limpistoler.
- Vanitas-symboler: Gå ind i den dystre del af kunsten og arbejd med vanitas-symboler, som bruges i kunsten til at symbolisere døden. Det kan være dødningehoveder, visne blomster, overmodne frugter og knogler.
[…] Du kan læse forskellige variationer af action-kunst i bredere forstand her. […]