“At tegne er at se” sagde Betty Edwards – en amerikansk tegnelærer og -forfatter.
Med det mente hun, at man skal tegne tingen, som man ser den i det perspektiv, tingen ses i, og ikke som man tror den ser ud, fordi man har kendskab til det, man tegner. Vores hjerne snyder os nemlig til at tro, at vi bare skal tegne tingen, som vi ved den ser ud. Ex. vi tegner en blomst, som vi ved, den plejer at se ud i stedet for at tegne den eksakte blomst, som vi sidder og kigger på i en bestemt vinkel.
Det lyder jo enkelt nok: At tegne det man ser. Men det er svære end det lyder.
Derfor har jeg lavet 3 forskellige tegneopgaver, hvor man skal tegne samme ting på tre forskellige måder.
Sådan gør I
Find en blomst, penalhus, skoletaske eller anden rumlig ting, som du har lyst til at tegne.
- Tegneopgave 1: Kig grundigt på tingen og tegn den, hvor du giver dig god tid til at tegne alle detaljer.
- Tegneopgave 2: Tegn samme ting på kun 2 min. Start med at tegne tingens overordnede struktur.
Når du er færdig med tegneopgave 2: Prøv at sammenligne din første og anden tegning. Hvad er ligheder og forskelle? Hvor lang tid brugte du mere på den første tegning? Hvilken tegning er mest spændende? - Tegneopgave 3: Kig på tingens flader, linjer og mønstre. Hvilke linjer, flader og mønstre bliver du inspireret til at tegne? Lav en tegning med dem og glem alt om at tegne tingen, som du normalt ville gøre. Når du undervejs får lyst til at tilføje mønstre, linjer eller flader, som du ikke kan se på tingen, skal du bare følge din idé og tegne det på.
Jeg har tegnet Karen Sennefelders skulptur, “Knive”, som både jeg og de alle børn, jeg viser den til, er vilde med.
Den er rumlig og har mange forskellige strukturer i både knive og beton.
Tip: Brug blyanten til at måle, hvor langt noget skal være på din tegning
Det gør du ved at holde blyanten ud i strakt arm. Ved at vinkle blyanten, så den følger den linje, du vil måle længden på, kan du måle, hvor lang linjen er ift. din blyant (fx. er linjen en halv blyant eller to?). Metoden hjælper dig med at tegne linjer i den samme længde, som tingen har, set fra din synsvinkel, og ikke i den længde, som du tror tingen har i dit perspektiv.
Variationer
Læring
Barnet øver sig i iagttagelses-tegning – at tegne det, som barnet ser.
Barnet øver sig i at tegne hurtigt.
Barnet bliver opmærksom på linjer, mønstre og flader og bruger fantasien til at skabe her ud fra.