Fingrene er et godt sted at starte, når børn skal lære noget nyt:
At røre ved en fysisk genstand kan være starten på en undersøgelse af den verden, vi lever i, og en impuls til at skabe noget kreativt. Det skaber aktiv læring og forudsætter ingen speciel viden.
Eksempelvis: En ældre herrehat kan være starten på at undersøge de håndværksmæssige teknikker bag, de forskellige materialer og effekten af at bære hatten.
Det kan også være impulsen til at lave en fantasifuld fortælling om ejeren af hatten, eller at overføre hattens form, materiale eller teknik på en ny måde i et billede, video eller skulptur.
Sådan arbejder du med objekter
- Vælg en fysisk ting.
- Undersøg den med hænderne, vend den, drej den rundt, duft til den.
- Ideer til undersøgelse: Hvad er det for en ting? Har den en funktion? Hvad er dens værdi? Hvordan er den lavet? Hvorfor er den lavet i de materialer? Hvordan lugter den? Hvad fortæller lugten mig?
- Vælg noget ved tingen, som du gerne vil skabe et billede, video eller skulptur ud fra. Det kan være formen, luften, måden den mærkes på, en håndværksmæssig teknik eller en fortælling om hatten.
Variation
I kan vælge objekter, der aktiverer endnu flere sanser: Noget der kan smages på eller som siger en lyd.
Læring
Barnet udvikler sin erfaringer med forskellige materialer. Det er nemlig ikke alting, der føles, som det ser ud til at føles. Barnet lærer om ting, der er i dets hverdag, i og med I vælger genstande fra jeres hus/institution/skole. At mærke gennem fingrene motiverer barnet, og giver en lyst til at lære mere om genstanden – metoden kan derfor bruges til at motivere barnet til at udforske et givent tema, som hvordan man producerer hatte, laver keramik osv.