Juledekoration i vuggestue

Jeg ønsker din hjælp med at guide mig til at finde ideer til juledekorationer, som børn kunne være med, og som samtidig kan være stimulerende for dem.” Det skrev en vuggestue-pædagog til mig i lørdags.

Det vil jeg gerne hjælpe med. Særligt fordi det passer ind i mit eget fokus på, at de pædagogiske juleaktiviteter skal være lærerige for børnene – og ikke handle om at producere flotte julegaver eller juledekorationer for den sags skyld.

Derfor har jeg lavet en inspirations-guide til at lave juledekorationer med vuggestuebørn:
I kan vælge et eller flere elementer ud, som I vurderer passer til jeres børnegruppe, eller I kan vælge at give børnene mulighed for at skabe på alle måderne.

Min guide giver det mindre barn mulighed for at skabe sit eget udtryk ud fra sin nærmeste udviklingszone. Udfordringen er, for os voksne, at acceptere det resultat, der kommer ud af den frie leg.

Hvis jeg skulle lave juledekorationer med større børn, vil mit forslag være helt anderledes.

Fokus på sanse-oplevelser
Jeg tager udgangspunkt i en traditionel juledekoration med ler, lys og gran. Det gør jeg, fordi noget af det vigtigste for vuggestuebørns kreativitet er sanse-oplevelser. Sanse-oplevelser, hvor flere sanser bliver aktiveret på samme tid. Sanse-oplevelser giver barnet praktiske erfaringer med materialer, som det kan bruge næste gang. Og sanse-oplevelser – dem er der mange af, når barnet laver en juledekoration med ler og gran.

 

Start med at give barnet en mindre klump ler
Når vuggestuebarnet har hænderne helt nede i leret, bliver bliver følesansen først og fremmest stimuleret. Barnet mærker materialet. Det får praktiske erfaringer med, hvordan det kan forme leret – fx. at leret er hårdt, indtil det bliver varmet op. De mindste børn kan have brug for voksen-hjælp til at varme leret op.

 

Barnet skal trykke klumpen fladere på en plastik/pap-tallerken.
Her stimulerer leret barnets følesans blandt andre. 

 

Barnet skal trykke lyset i – måske med voksenhjælp. 

 

Barnet kan trykke spor ind med sine fingerspidser i leret.
Her stimulerer leret barnets følesans blandt andre. 

 

Barnet kan lave spor med forskellige ting. Her en bold med pikke på.
Sådan en bold stimulerer barnets følesans i høj grad, fordi barnet både skal trykke bolden ned i leret og samtidig kan mærke pikke i sine egne hænder.

 

Eller hjulspor fra en legetøjsbil. 

 

Barnet kan trykke HAMAperler ind i leret. Jeg vil foreslå, at I bruger de store HAMAperler (på billedet er de små).
Perlerne er nemme at lave udtryk med for barnet, fordi de bare skal trykkes ned i leret. Barnet kan nemt variere udtrykket ved at vælge farver, hvor de skal være i leret, og hvordan perlerne skal vende.

 

Barnet kan stikke piberensere ind i leret. I kan klippe dem i mindre stykker, så de ikke bliver så lange.
Piberenserne giver barnet en ny følelse i hånden.

 

Barnet kan stikke gran ind i leret, hvis I klipper stykker af.
Granet giver aktiviteten en ny duft: Duften af gran. Herudover føles grannålene også på en særlig måde. Barnets får på den måde en ny sanse-oplevelse og dermed erfaringer med at bruge gran.

 

Alle ideerne kan kombineret, som I synes det passer bedst til jeres børnegruppe.